Thursday, April 12, 2012

apa tanggungjawab dia????

aku terfikir, apa tanggungjawab dia sebagai abang terhadap aku????
td ibu ad gtw aku, dia nk abah guna kete baru tp dlm ms yg sama, byr bulan2...
kete yang ada ni pun, xde mslh sgt pun...
wtpe nk tukar?
nk sngkn abah, bkn dgn cara tu....
nk bg abah duit bln2 dgn cara support kete abah ckit....
mmg akn mohon ats nm dia, di akhirnya????
mmg akn kps dia lah kete tu....
kete abah tu, nk ltk mn?
sedikit demi sedikit nk ilgkn harta abah, cm tu ke?
kalau nk sgt bg abh duit bln2, bg je lah, xyh nk bazir2 duit beli kete baru..
dn lg, nk sngkn ibu abh, biaya aku yg msh lg bljr ni...
yg msh lg dlm tanggungjawab dia sbb aku BELUM KAHWIN!~
ap yg dia nah salur ke aku?
dia tlg hantar aku ke nilai pun abh byr dia, bkn xbyr...
ad dia hntar dgn free2? ad ke? xde kn...
tiap kali abh hntr, bpe abah kuo? rm250....
ad dia tolak? xde....
aku kisah sgt sbb pd aku, die blh dikategorikan dlm golongan yg SENANG dari adk berdaik lain....
adik beradik aku yg pertama sampai ketiga, aku faham sesangat hidup diorang....
yg keempat dan kelima, MEMANG AKU TAK FAHAM!
apa lah susah sangat kalau hulur rm100 sebulan kt aku yg kebulur kt nilai ni?
ad dia pk ke aku mkn ap kt sana hari2?
pd mulanya, aku mls nk kisahkan sgt...
aku pk, adik beradik aku pun xdpt nk tlg aku...
aku fhm diorang... tapi kalau dh sorang pk cm tu, aku dpt rs kan, nasib aku nnt bila ibu abh dh xde, sama dgn nasib rumah kt paloh ni....
berdolak-dalik sape nk duduk kt sini....
aku xheran akan jadi cm tu....
aku dh pk benda ni lama....
tp aku mls nk kisah sgt....
aku nyatakan nk khwn awal, tp di bantah..
mslhnya, kalau aku xkhwn pun, sama jerk,,,
ad ke pk sal kewangan aku kt tmpt jauh tu???? ad pk ke?
npk cm sng, tp hakikatnya, sape yg tahu?
bila td aku dpt tahu sal n, mmg sakit sgt hati aku....
jgn sampai aku tuntut tanggungjawab dia kt akhirat kelak!!!
aku ni belum khwin lg, tanggungjawab dia besar atas aku...
dia sedar dan tahu, tapi laksananya????? TIDAK!!!!!
aku maafkan pd abang aku yang sedar dan mnx maaf kt aku xdpt bg apa2, tp, yg ni?????
kalau masih berfikiran nak ibu abah hidup sng tp tmbh hutang, lebih baik sngkn hati ibu abh dgn jg aku ms ibu abh masih hidup ni, dn ykn kn ibu abh, hidu paku terjamin even diorg dh xde nnt....
aku sedih tgknya... aku sedih!!!

Tuesday, April 3, 2012

sedikit rasa~

rasa apa?
huh, macam2... tapi agak penatlah berhadapan dengan pelbagai ragam manusia...
tapi nk katanya, Allah sedang mengajar aku dan berikan kefahaman kepada aku perasaan akak aku macam mana bila dia risaukan adik dia...
i get it but hati aku masih keras pada mulanya, tapi bila Allah tunjuk kan lagi melalui mimpi, aku xsanggup kehilangan akak aku...
walaupun aku wat macam2 kt dia, tapi dia tetap sayang aku dari kecil lagi...
sampai sekarang, kasih sayang dia xpernah ubah untuk aku, aku tahu tu..
tapi kekerasan hati aku menolak kesemuanya hinggakan aku xpernah pk hati dia!
aku faham keadaan akak, tapi aku berkeras nk dia faham aku tanpa aku memahami kehendak hati dia dan kebimbangan dia yang tinggi tentang hidup aku..
setelah apa yang aku dapat dari petunjuk Ilahi, pelbagai cara Allah tunjukkan pada aku, aku sedar, tanpa akak, aku xkan jadi macam ni...
kalau akak aku x lindung aku dari dulu, dah lama aku rosak...
kalau akak aku x nasihat aku, aku xkan boleh bertahan dengan dugaan dunia ni..
kalau akak aku x cerita masalah dia kat aku, aku xkan boleh kuat hadapi semua rintangan hidup ni..
aku ingat lagi, seorang kakak yang sangat sygkn adik dia, sanggup berhabis duit, membuang waktu, dan berpenat lelah hanya kerana adik dia pening kepala...
dari situ aku fikir, pengorbanan akak aku untuk aku, kesanggupan dia melayan kerenah aku, walaupun dia letih, tapi dia still layan cerita aku...
dari kecil aku besar dalam tangan dia, dalam jagaan dia, hati aku lebih dekat dengan dia...
aku dengar cerita kawan2 aku yang bergelar kakak, contoh paling dekat, sarah...
banyak benda aku belajar dari dia...
dia seorang kakak yang ada adik kecil..
dia pernah kata, adik kena kejar dengan ayam, perasaan dia waktu tu dia kata,"kenapa adik aku tu? berlari-lari tetiba? ya Allah selamatkan adik aku"
dari ayat tu, aku fikir banyak kali, mungkin ini perasaan akak aku bila aku cerita kesusahan aku kat usim..
dia xtahu banyak tentang kehidupan U tapi dia tahu gerak tari kehidupan yang sebenarnya xjauh bezanya cuma cara aplikasi jerk lain.... teori yang sama, tapi tempat dan cara aplikasi yang berbeza... format yang sama, jalan kerja berbeza...
sebelum ni aku terlalu berkeras nak semua orang faham aku sebab aku terasa kehidupan dari kecil telah dirancang hinggakan aku xdapat bersuara dan ambil keputusan nak belajar jauh dari kampung, tapi rupanya banyak benda yang masih aku xdapat cari lagi....
di sebabkan perasaan itu jugalah aku sedikit memberontak...
kesilapan aku, aku xpandai nak bagi penerangan yang cukup jelas dan gambaran yang cukup jelas kepada family aku...
diorang xsalah, cuma diorang terlalu risaukan aku...
aku terlalu risaukn diri aku, dan xnak bebankan family aku lagi dengan kebimbangan mereka terhadap aku disebabkan itu, aku nak alihkan bebanan mereka tu kepada suami..
dan disebabkan itu jugalah, aku bangkitkan hal kahwin awal tapi aku sorokkan niat sebenar aku.. aku tahu diorang risau macam mana, sebab tu aku xnak diorang terlampau susah hati, aku fikir, biar aku kahwin awal, yang susah hati lebih tu, suami aku...
kalau family risau, diorang akan kata, laki adik ada, boleh dia tolong tengok2 kan, mak mentua dia dekat kt kl, boleh tolong jagakan sementara adik kt nilai tu, kakak ipar dia dekat, boleh bantu dia mana perlu, balik kampung nanti dengan laki dia lah, dah xnaik ketapi/bas nk abah ambik salu...
aku fikir mcm tu, tapi aku langsung xcite pun dgn mereka hal tu... aku xnak diorang tahu..
biar mereka rasa lega tu sendiri tanpa aku beritahu, tapi xtahu lah pada mereka macam mana...
aku wujudkan alasan-alasan lain yang xkukuh yang akhirnya punah...
lama2 aku malas nk fikir sampaikan aku malas nk fikir tentang perasaan akak aku yang dah lama aku tinggalkan jauh di sudut hati aku....
kesalahan besar aku, aku abaikan perasaan dia sedangkan dia sgt sayangkan aku...
xpatut aku wat cm tu... ego aku memang tinggi, tapi disebabkan ego tu lah hati akak aku sakit!
sekarang ni, aku patut rendah ego dan dengar semua kesalahan aku dan terima dengan hati yang ikhlas....
family aku pelindung aku....