Tuesday, May 18, 2010

~akhirnya ku merasa jua~

hari gembira bg seorang guru bile..
die dpt lihat ank2 murid die berjaya dlm exam..
dpt lihat ank2 murid die dpt msk u..
dpt lihat ank2 murid die berjaya hingga ke menara gading..
dpt lihat ank2 murid die dpt kerja yg bgs2..
dpt lihat ank2 murid die berjaya dlm hidup..
walaupun die masih di situ..
di sekolah lama..
dgn kereta yg lama..
dgn gaya yg sama..
namun die berasa gembira dn senang hati bile
ank2 murid die semua berjaya..
kejayaan seorang guru bkn di ukur dari
berapa byk A yg dihasilkan..
tetapi..
berapa byk kehidupan yg telah berubh kerana nsht die..
berapa byk kejayaan kehidupan g terhasil dari didikan
seorang guru..
tugas guru memang perih..
walau sesetengah pihak mengatakan
profesion perguruan adalah profesion yg mudah..
namun di sebalik kemudahan itu
ada yang terselindung darinya..
iaitu pengorbanan dari seorang guru..
ketahanan mental dan fizikalnya menghadapi ank2 muridnya..
yang bermacam kerenah..
yang bermacam ragam..
guru yg cemerlang adlh guru yg telah mengubah
hidup ank2 muridnya ke
kehidupan yg lebih baik dan sempurna..
bkn mudah untuk ke situ..
dan kini..
ku merasakannya..
ku merasa juang seorang guru..
ku merasa kesungguhan seorang guru..
ku merasa gembira seorang guru..
dan
ku merasa kasih sayang seorang guru pd ank2 muridnya..
guru.. salam sayang untukku buat mu..

Tuesday, May 11, 2010

ana tunggu enta...

seseorang yang ku nanti.. masih x muncul dpn mata..
siapa dia???
my diamond..
permataku, yang dulu menjadi penyuluh hidup ku..
tapi sekarang dia tiada di sisi ku lagi..
di mana dia???
ku sering menanti dia hadir kembali dlm hidup ku..
tapi dia semakin hilang setelah ku mencari..
kesal ku lepaskan dia dahulu..
kesal ku hanyutkan dia bersama memoriku..
kesal ku tinggalkn dia di atas hamparan debu..
hamparan yang bakal menyalutinya kembali
seperti dahulu sebelum aku mengambilnya..
kesal ku ini cuba ku lapik dgn menghadirkan lagi seseorang
dalam hidupku yang ku harap dpt membantu ku..
memimpin ku keluar dari padang pasir..
tapi apakan dayanya..
aku masih lagi mencari permataku yang ku tinggalkn dulu..
kerana, jalanku semakin gelap..
dan aku semakin jauh dari pangkalan ku..
jalanku semakin gelap dan aku memerlukan cahaya dari permataku..
agar dia membawa ku keluar dari kegelapan itu..
aku terus menanti..
menanti..
dan menanti dia pasti akan kembali...
kalau ini hanya sekadar mimpi..
benarkan aku nikmati mimpi ini sepanjang hayatku..
kalau ini sekadar ilusi..
benarkan aku terus menghayatinya..
kalau ini sekadar bayangan..
jgnlah bayangan itu hilang dariku..
kerana bayangan itu yang aku perlukan..
permataku.. kembalilah..
ana tunggu enta..

i want tell u..

you know what????
someone x puas hati dgn aku..
nth apa nth yang dia risaukan sgt..
aku pun x tahu..
waktu tu aku komen mbe aku nye foto album..
tetibe jerk girl dia bls komen aku..
i think she worry about me..
haha.. aku kn yang paling cun sekali an.. hahahaha..
xde lah.. saje je..
emm.. pastu..
kitorg bls2 komen kt pic n wall mbe aku tuyh..
mbe aku tu bf dia..
emm...
nth asl nth dia g tulis cm ni kat wall mbe aku,
"[u're mine.. nobody can take from me..] gurl, stop ur bitch feelings.. mood:bout her..
emm npk sgt kn die tujukan kat aku..
cz masa tu aku tgh bls2 komen dgn die..
agk brn pun adalah kan..
hangin dok!!!
mulut xde insuran..
apalah malang nasib mbe aku dpt gf cmtu..
mlt busuk!!!
aku hangin r dgn die..
igt dia sape r nk ckp cm tu..
bajet baek sgt r!!!!
heh!! aku x usik dia pun..
just give a comment..
n i think all the comment make her very worry..
aku tulis kat wall mbe aku..
pjg lah gak..
just speak, aku dh geram mang aku speak jerk..
tnsn dok dgn dak tu..
perangai sengal cm apa nth..
eeee!!!!!!! gerammmmm!!!!!!!!!!
last2 dia tulis kat wall tu, dia x bermksd nk cetuskn pergaduhan..
ah! bodoh sgt r ckp cm tu..
pdhl dia yg over like kingkong, x menyedor!!!!!
erghh!!!!
leh bla r pmpn cm tu..
x idup kat dunia ni pun xpe
lg bgs!!!
get lossss!!!!!!!!!
hishhhh!!!!!! malang tol nasib ko dpt gf cm tu..
mulut xde remote..
k.. huh!!!
lps dh..
puas aku lps kat sini..

Monday, May 10, 2010

adik2~


fatin najwa bte abdul rahman..
nama adik aku..
asl nm bapa lain???
yelah, dh die adk agkt aku mang r..
hik9.. cute x??
mlm td die col..
ada org wt cte kat die..
kata die mcm2 lah.. aku yg dgr ni brn jerk...
berani2 diorg usik adik aku ek..
aku mang pantang ada org usik adik aku..
mentang2 lah aku jauh dgn die
sesedap ati diorg jerk nk wat pape kat adk aku ek..
sabar jelah...
aku ckp dgn adk aku, jgn lyn sgt dak2 tu.
ckp dgn diorg lau nk tau sgt, brdpn dgn aku dulu..
diorg ni an ckp men sedap mulut jerk ek..
xpk tu betul ke slh..
dan akhirnye, cte sedih adk aku disambung dgn
suasana yg ceria..
aku cuba epi kn die..
wat die lupa dgn mslh die jp..
hy tu yg aku mampu buat tok die...
hope lps ni, xde lah yg wat hal lagi dgn aku..kn3.. emm betul3..

kenapa kau ada???

kenapa kau muncul dalam hidup aku???
kenapa ada dalam hidup aku dulu???
kalau kau nak tahu.. kau adalah lelaki pertama yang curi hati aku..
tapi kenapa sekarang wat aku terseksa???
setelah keluar dari zaman tuyh, aku langsung xleh lupakan kau..
dalam 7 tahun niyh.. aku hy dpt lupakan kau 3 tahun jerk..
after tu, x pernah sekali kau hilang dalam fikiran aku..
kau tahu kenapa??
sebab kau orang pertama yang aku sayang..
tapi sekarang x lagi..
kau dh ada org lain..
aku... walau aku dh ada pengganti, tapi kau masih di ingatan aku..
cukup terseksa aku nk lupakan kau..
tapi, x pernah sekali pun terubat..
titisan demi titisan airmata aku jatuh..
x siapa tahu..
perihnye hatiku, x siapa tahu..
jerit pekik hatiku ingin lupakan kau, x siapa dgr..
kenapa ini semua terjadi pada aku?
aku rasa ini x adil..
aku tanggung derita seorang diri atas bahagia kau..
sudahku lepaskan kau pergi..
tapi hati ini masih mengikat..
terikat dgn lebih kuat apabila aku sangat dekat dgn kenangan aku..
kenangan aku yang wujudnya kau dalam diari aku..
berikan aku ubat yang mujarab untuk aku lupakan kau buat selamanya..

Sunday, May 9, 2010

~rindunyeee wiah~

rindunyee dgn wiah..
dia ni member aku kat m.a.k..
dari form2 setiap kali dia sakit aku x mist ada kat sebelah dia..
semua pasal penyakit dia aku yang tahu..
aku sentiasa kat sebelah dia
walau dia x tahu tentang tu..
setiap kali aku berjauhan dgn dia, mesti aku akan pasti kan
dia x apa-apa..
sesiapa yang buat dia sakit, budak tu perlu berhadapan dgn aku dulu..
hati aku selalu memikirkan tentang dia
walau pun aku kat rumah..
dan disebabkan tu, setiap kali dia ssakit aku dapat rasakannya..
wiah,
dia dah banyak ajar aku tentang kehidupan..
tentang macam-macam lagi perit kehidupan yang dia lalui..
selama 4 tahun aku berkawan dgn dia,
dia x pernah kata aku kawan baik dia..
aku x kisah
asalkan dia x apa-apa..
pernah satu masa tu,
aku gaduh dgn dia..
aku x sehaluan dgn dia..
dia langsung x tegur aku masa tu..
dia dgn dak2 junior yang x berapa arif dgn penyakit dia..
dan x tahu nak uruskan dia bila dia sakit..
suatu hari, dia sakit..
aku dapat tahu tu..
mula dgn ego aku, aku xnk tolong dia..
aku xnk dekat dgn dia..
tapi hati kecil aku meronta untuk membantu dia..
aku pun cakap dgn dak yang rapat dgn dia..
aku cakap apa yang perlu dia buat..
tapi ternyata dia x dpt nk buat semua..
selepas wiah mandi, dia nk pergi tempat dia baring tadi tetibe
dia pengsan dan terhempap bdk2 yang ada kat situ..
dgn pantas aku lari dapatkan dia..
dan aku bawa dia ke tempat dia...
aku letak dia dgn posisi yang betul..
aka arahkan budak tutp lampu bahagian tu..
aku sapukan air kat muka dia..
bila dia sedar, dia meronta-ronta sebab migrain..
hal tu , aku yang tahu nk kawal dia..
bila dia dh ok..
aku yang suapkan dia mkn..
pdhl aku dgn dia ms tu masih x ok lagi..
aku suruh dia rehat n aku cakap dgn dak yang rapat dgn dia
nk kena bagi ubat apa kat wiah..
x lama tu, wiah cakap dgn aku,
" julie, aku minta maaf coz wat ko cam ni.."
wiah pegang tangan aku n dia peluk aku..
dia nangis kat bahu aku..
aku kata,
" its ok wiah.. aku x apa-apa.. aku maafkn ko.. yang penting sekarang ni
ko kena rehat, k.."
wiah terus mkn suapan aku yang terakhir..
dia rehat..
aku ingat lagi,
masa tu xam spm..
wiah kata dia nk study dgn aku..
so, dia duk sebelah aku..
tidur pun kat katil sebelah aku..
suatu masa, tgh2 kitorang study,wiah ckp sesuatu kat aku..
" julie, aku nk minta maaf kat ko.. aku dh silap pilih kawan..
patutnya ko yang jadi kawan baik aku dari dulu, tapi aku selalu dgn ko
bila aku susah jerk kan.. aku selalu susah kn ko.. ko selalu ada bila aku sakit..
ko x pernah xde bila aku sakit walaupun aku kt asrama lain.. aku dh banyk terhutang budi dgn ko julie.. aku x tahu cm ne nk bls nye.. "
" xpe lah wiah, aku wat semua ni coz aku kenang jasa ko pada aku dulu..
masa ko tolong aku samapai ko kena sekali.."
" alah julie, apalah sangat pertolongan aku tu berbandingkan dgn apa yang ko dh wat kat aku..
aku jahat dgn ko pun, ko masih tolong aku.. sampaikan ko putus kawan dgn mbe ko,
ko masih tolong aku.. aku minta maaf banyak2 kat ko, coz aku sengaja biarkan
ko putus kawan dgn mbe ko dari kecil, aie.."
" ha? aku x fhm apa maksud ko ni wiah.. ko ada kaitan dgn semua tu??"
" ya.. koingt x, aku kata aku ada perkara nk beritahu ko.."
" ya aku ingat.. dan aku pun ada perkara nak beritahu ko.."
" xpe lah ko cakap dulu.. nanti bila aku rasa aku nak cakap aku cakap k.."
" oklah, sebenarnya cam ni... bla... bla.. bla.."
aku ceritakn semau yang aku tahu tentang kawan baik dia
aku ceritakan hal sebenar sebab aku xnak terseksa lagi..
aku lebih sanggup aku yang berhadapan dgn dia, dari aku dgr dia sedih dan aku x dpt buat
apa-apa-.. wiah terus nangis berlinang air mata dia jatuh ke bantal..
sampai menyebabkan pinggang dia sakit lagi..
aku mula risau dan aku minta maaf kat wiah..
tapi wiah kata, " julie bagi aku lepaskan semua ni dgn air mata aku.. aku xnak simpan2 lagi..
dan aku nak bila aku keluar dari sini, aku x bw apa-apa kenangan sebab
kat sin hanya buat aku derita.."
" aku faham wiah.. aku faham.. maaf kan aku kalau penjelasan aku wat ko makin sakit.."
" xpe lah, sebenarnya, apa yang aku nak beritahu ko nipun ada kaitan dgn dia gak.."
" maksud ko?"
" maksud aku, sebenarnya dia lah dalang semua ni.."
" apa????!!!! ko biar betul ni wiah..?"
" betul xkn aku nak bohong ko.."
" tapi dia beritahu aku ko yang buat semua ni.."
" tu alasan dia jerk.."
" aduhai wiah.. ni yang wta aku geram niyh..."
" sabar julie sabar.. aku faham ko.. aku leh sabar, xkn ko xleh.."
" ok2, nasib ko ada, lau x aku dh bunuh dah dak tu.."
" sabarlah k.."
" ok.. untuk ko.."
cam tu lah aku dgn wiah.. kongsi suka duka..
aku dgn dia ibarat mangsa keadaan pun ada..
ne x nya, mbe baik sendiri wat aniaya kat kitorang niyh..
sekarang, wiah semakin dekat dgn impian dia..
tu lah balasan yang tuhan beri kat dia..
berkat kesabaran dia selama 5 tahun jadi perantau dan akhirnya,
dia dapt buktikan yang dia boleh berjaya macam orang lain juga..
aku bangga dapt kawan cam wiah..
tapi aku risau dgn keadaan kesihatan dia..
information last aku dapat dari dia,
ketumbuhan dia makin teruk n harapan tipis kalau buat
pembedahan.. aku dapat tahu, dia nak operation akhir tahun lepas
tapi satu berita tentang dia langsung aku x terima..
aku risau sangat tentang dia..
aku dh janji dgn dia, bila dia masuk ward, bila wat pembedahan aku nak jaga dia..
tu harapan aku..
aku ada cakap dgn dia, aku ingin sangat ada kat sebelah dia
time dia nak masuk bilik bedah, n kat ward..
tapi tu semua jadi mimpi jerk..
aku dh cakap dgn fmly aku
tu harapan aku, tapi x siapa dgr..
tu jerk permintaan aku..
aku nak lawat wiah..
biarlah orang kata dia x sibuk cari aku, tapi aku sibuk nak cari dia..
aku faham keadaan dia..
tapi kenapa semua orang x tahu apa yang hati aku minta????
tu jerk yang aku nak..
aku rindukan wiah.. aku rindu sangat dgn dia..
pleasa!!! jangan seksa hati aku lagi.. aku rindu sangat dgn wiah..
wiah!! aku sayang ko, aku rindu ko wiah...
maafkan aku wiah.. aku xdapat ada di sisi ko selalu..
tapi ingat lah, doa aku untuk ko x putus..
salam sayang buat zahwiah samat..

Wednesday, May 5, 2010

ye ke ni??? cam x caya jerk!!!~



ni ketua kelas diorang.. yang kurus tuyh.. nama dia ainuddin.. kecik jerk budak nye..






ni lah budak2 yang aku kena ngajar.. ermm... nampak x, diorang ni cm ne?
pening tau nk ngjar budak2 niyh..
tapi, ni jugak lah yang best,, huhu,,




ni antara muka budak nakal..

lau dalam kelas, dialah yang kecoh..

tapi yang ni ok lagi.. nakal leh di kawal.. yang x leh kawal pun ada..

budak 2orang nye kisah ni, kelakar tol..
nak tahu x..
masa tu, budak sebelah yang senyum mata x npk tu, amirul, dia muntah air..
yang kwan dia sebelah ni namanya hamidin..
aku bagi amirul minum air, coz perut die kosong, kira aku belanja lah tu..
air mineral.. sebotol, 40cen..
tetibe jerk, si hamidin leh cakap cam ni dengan aku,
"ustazah, saya pun nak.."
"awak nak apa?"
nak air, saya pun x makn tadi ustazah.."
"bnyak lah awak, baca buku tu.."
ad ke patut dia ckp cm tu.. sesedap dia jerk..
si amirul tu memang sakit..
tu yang bagi air mineral tu..
kelakar btol lah budak2 niyh..
sakit tu kadang memang ada, coz xnk blaja, nak main jerk..
tapi kadang tu kelakar pun ada..
tahan je lah nak ketawa..



yang ni, bdk perempuan nye.. tapi aku tunjuk 1 je lah yerk..
ni antara yang nak belajar lah
sampai kan aku nk amik gambar pun sikit x toleh..
yang sebelah sana tu, penolong kelas..,
alis hazwani namanya..
yang tgh baca tuyh, hamiza..
bdk ni, dh nk peiksa niyh agak khayal sikit..
x tau lah nk watpe.. aku ada ty dia, ada mslh ke?
dia tunjuk jerk, x jwb apa-apa..
padahal, kalau dalam kelas tuyh, dia lah yang paling aktif beri respon masa belajar..
mingu depan, diorang periksa.. semua silibus aku dah habiskan tadi..
syukur alhamdulillah.. mula memang aku risau silibus x habis lagi
aku risau nanti diorang x tahu nak jawab apa..
tu yng aku habiskan jerk tadi..
1 jam setengah aku ajar ibadat coz tu jerk yang belum habis..
yang lain tu ada lah gak, bahasa arab, dengan akhlak x habis lagi..
aku ni pun tengah pening xtahu cam ne niyh..
doa je la, diorang faham soalan n dapat jawab ikut logik akal..
hurmm.. mudah-mudahan... aaamiiiinnn....

[ tragedi 25 april ]

hari ni, hari yang paling tragedi bagi aku dan meninggalkan
kesan trauma yang agak panjang.. huh..
mulanya cerita cam ni...
petang tu aku nak pergi amik duit tudung dari cik ju,
aku pun pergilah dengan zati, naik moto..
mula ibu x bagi tau tapi aku nak jugak, ibu pun pesan hati-hati..
orang kata hati ibu tu kuat, kan..
memang betul pun..
lepas, aku amik duit tu, aku pun cakap dengn zati,
"yuk, aku bawa kau jalan-jalan kat taman aku niyh.."
zati kata,"ha, ok lah tapi kau jangan bawa laju-laju julie, aku takut niyh..
dahlah kau tadi bawa cam nak rempit jerk...."
aku, tanpa mengendahkan apa zati kata,
terus bawa laju, tapi masa tu kat kawasan belakang,
kat situ memang x ramai orang lalu lalang..
berani r aku nak laju..
sebelum selekoh, aku nampak ada pelangi,
aku cakap dengan zati,
" atie, kau bawa nset x?"
" bawa, nape?"
" tengok tu, pelangi, cantik ek.. aku slow niyh, ko amik r gambar.."
"xnk aku malas r, lagipun aku dh ada lah gambar pelangi.. aku amik kat depan rumah aku.."
"alah tu depan rumah ko, ni kat tempat aku.."
'ish, nak hujan niyh, baik aku bawa laju sikit,
dapat lah pusing taman n sempat lah balik t x kena hujan..'
bisik aku dalam hati..
aku pun apa lagi, terus pandu laju,
si zati dah menjerit dah kt blkg aku suruh aku jangan bawa laju sangat,
smpaikan dia kata aku niyh ustazah rempit,
sabar jela..
bila dah nak sampai depan simpang rumah aku,
aku x terus masuk rumah ( ke kiri ) tap aku nak belok kanan,
dengan tujuan nak ronda lagi lah kononnya..
dari jauh aku dh slow, tapi saki baki laju tu masih ada,
n bila aku nak belok kanan, aku nampak ada motor nak belok ke kanan dia,
budak tu dh nampak aku, so aku pun selekoh jauh nk masuk line jalan aku,
tetibe budak niyh, pergi masuk jalan aku n bawa slow nk giler,
apa lagi, tanpa di sengajakan,
aku pun langgar tayar belakang dia,
n kitorang semua terbongkang..
aku jatuh terhentak kat dada n terseret kat jalan..
abis bahu aku, jari telunjuk aku, n lutut aku luka..
yang teruk sikit lukanya, bahulah oz situ yang terseret dari mula jatuh..
badan belakang aku jangan cerita lah, memang sakit giler..
bila aku tersedar aku dah jatuh tu,
aku terus bangun n aku x tahu nak buat apa,,
sekali ada cik siti urut,
yang sapa aku dari belakang n tepuk bahu kanan aku yang luka tuyh..
masa tu baru aku perasan bahu aku luka teruk..
cik siti tanya mana yang sakit, mana yang luka..
aku dah terpinga-pinga n aku tunjuk semua yang sakit..
yang sedap nya, masa tu, aku senyum jerk..
yang zati dh terduduk dah kat jalan,
dia lagi lah, kepala terhentak sikit kat jalan n kaki dia sakit sikit..
kira ok lagi ek..
aku ni ha, yang teruk leh senyum n wat muka selamba jerk..
budak tu?
diorg jatuh atas rumput so xde yang sakit lah..
motor aku teruk gak r, brek tangan tu patah terus dengan cermin sisi kiri patah..
budak tu nye motor x sangat pun just
pemijak kaki yang aku langgar tu jerk yang patah..
yang lain ok..
sebenarnya, motor aku tu pun dh x berapa betul sangat,
brek tangan yang patah tu dah rosak dulu n handle nye ketat,
tu yang aku x sempat nak elak..
hurm.. sekarang niyh, aku dah trauma nak nek motor..
sejak tu, kalau bapa aku nak keluar simpang
aku nampak ada motor mengejut,
mesti aku tutup mata n after maki motor tu..
kadang-kadang tgh mengajar
aku terasa aku jatuh dan masih terbayang lagi aku jatuh camne..
huh.. walaupun aku xcdnt kecil jerk,
tapi dia punye kesan trauma pada diri aku tu, fuhh..
memang kekal sangat dalam ingatan..
aku x amik mc.. aku ngajar jerk cam biasa..
boleh lah aku tahan..
nasihat pada semua, berhati-hati di jalan raya, k..
jangan jadi cam aku
x denagr cakap ibu
ni lah balasannya bila x dgr cakap ibu..
ibu kata jangan. tapi degil nak gak bawa motor
ha kan dah kena,,
amik ko sekali..
hahahahahahahahahahahahaha...