Friday, July 5, 2019

.:: SECOND PREGNANCY ::.

Seronok betul bila dapat tahu aq preggy lg...
Masa tu first week puasa... Allahu...
Perasaan gembira tu, Allah sahaja yg tahu..

Tapi lepas 2minggu aku tahu aku preggy, tiba2 dtg 1 perasaan gusar dalam hati, x yakin..
Tiba2 aku x berharap kali ni menjadi...
Tiba2 aku merasakan dia akan hilang..
Tiba2 hati aku terdetik antara 3org ni yg akan pergi iaitu aku, hafiz, si kecil yg baru nk hidup dlm rahimku...

Dalam masa itu, fikiran aku bercelaru, emosi aku terganggu... Namun aku serahkan semuanya pd Allah, aku mohon yg terbaik utkku...
Sampai 1 ketika, aku mohon kandunganku selamat...
Datang 1 perasaan bahawa aku akn pergi buat selamanya...
Setiap kali memandang hafiz dan abg, air mata aku deras mengalir tanpa henti...

Tiba2 dtg lagi 1 perasaan, bahawa hafiz akn pergi...
Aku mohon, jgn biar dia tinggalkan aku, aku x kuat...
Lalu, pilihan ketiga membuatkn aku terpaksa akur... Si kecil ini akan hilang...
Aku mendesak abg utk pergi ke klinik, cek kandungan aku ketika itu...
Tp abg suruh aku sabar dan aku akur...
Hati aku terus berserah pd Allah apa yg akn berlaku, aku mohon kekuatan dari Nya...

Mulalah proses asbab kehilangan itu berlaku..
Aku makan makanan yg merbahaya utk kandunganku tanpa sengaja..
Aku lasak, abg lupa aku preggy...

Dan sampai 1 ketika aku terlalu letih membuatkan bahagian bwh perut aku terlalu sakit namun aku tahan juga...
Pd ketika itu tanggal 17 jun, aku merasakan si kecil sudah tiada...
Denyutnya yg kadangkala mengisi ruang rahimku sudah tidak lg ku rasakan..
Aku mulai merasakan cramp di bahagian perut, kekerapan sakit semakin dekat...
Dari 3 hari skli, kpd setiap hari aku rasakannya..

Sampai 1 tahap aku dah x tahan lagi, aku paksa abg bw aku ke klinik dan doc mengesahkan kantungku kosong, si kecil tidak kelihatan...
Tapi, doc masih memberi harapan kdg mesin yg kurang jelas.. Disuruhnya aku tunggu lg sebulan utk repeat scan...
Waktu itu, aku redha dgn kehilangannya..
Terigt kembali doa yg terlintas di bibirku tanpa sedar sebelum terasa sakit cramp yg berlarutan tu, 'ya Allah, sekiranya tiada, kuatkn aku agar aku redha'...

Pd 3 julai 2019, aku bleeding dan cramp hingga kaki ku tidak terasa...
Semalaman aku menahan sakit...
Esok tengaharinya, aku pergi ke klinik dan doc mengesahkan keguguran (missed abortion)..
Gugur yg tidak ketahuan bila terjadi...

Sedih? Menangis?
Ya, aku sedih tetapi aku dah redha..
Ya, aku menangis tanda syukur dan ta'ajub dgn keajaiban tuhan...
Gerak hatiku benar belaka... Allahu...
Kelebihan yg tuhan berikan kepada ku menjadikan ku kuat.. Alhmdllh...

Kesenangan yg Allah beri, aku tidak perlu cuci rahimku kerna ianya telah bersih dgn sendirinya...
Datang kemusykilan pd para doc yg diagnos aku..
Namun aku masih tersenyum...
Terima kasih Allah...

Aku redha...

No comments:

Post a Comment

~I Love you~!!!



~bual jom~


~diariku yg sudah2~