Friday, September 6, 2019

.:: PENGALAMAN ::.

Teringag pengalaman niaga on9 dulu...
Gigih kau amik order, lead agent...
Mula2 dulu dropship je...
Agent atas agent...
Lama2 tu dh tahu mcm mn nk cari direct supplier..
Pun dapat direct contact supplier2 on9 waktu tu...

Igt lagi,
Memula dgn niaga jual jam, beg, handbag...
Tiap minggu ad sale...
Paling sikit seminggu sekali org beli...
Kalau time gaji, lagilah, seminggu tu dotlh 3 4 sale...
Total sebulan, dptlah 10 sale, cikai2 je...
1 sale untung rm10, 10 sale rm100 mudah gitu je...

Lps tu, tukar brg jualan lak...
Jual baju2 pmpn...
Igt lh, start dgn agent atas agent brand YFS (yayafashionstyle)...
Masa tu sale tiap hari 1...
Kadang 1 hari 3 4 sale... Seminggu tu kdg 10 sale...
Jual kt fb je, xde platform lain pun...

X lama tu, try lak jual baju2 bby dr 0-4,5,6y...
Lagi melilau mata.. Hahahaha...
Time ni dh start dh, nmpk brg apa je semua nk jual... Hahahaha...
Lps tu, try jugak jual brg2 kosmetik...
Aduhh, tetiba pening sbb brg kosmetik byk giler...
Lps tu, ttbe cm risau kalau af side effect kt muka cust mcm mn aku nk handle lak an...
Then slow down brg kosmetik...
Beralih kpd jual tudung lak...

Haaaa masa ni dh mula cita2 nk pgg stock sendiri...
Waktu ni lah kemuncaknya...
Seminggu 2 kodi aku order dr kl..
Direct dgn fazlida secret...
Yg niaga kt jln TAR tu...
2kodi tu habis.. Waktu ni mmg untung besar...
Wallet x pernah kurus, tebal je ... Hihihi...
Then, ibu pn offer nk ajar, suh jual kt umah..
Lps tu, ibu ajak pegi pasar kemboja kt ayer hitam...

Masa ni mmg kemuncak gile...
Aku beli baju, tudung, semua dgn harga borong...
Ambik contact supplier...
Tiap minggu kejar supplier sbb nk brg...
Masa ni aku dh ad agent, 60 org bwh aku...
Walau yg gerak tu x ramai...
Tp dlm yg gerak tu, ad yg order borong...

Sampai 1 masa, yg down nya bila aku x saving...
Then, dugaan dr mana2 pihak...
Ibu complain brg aku bersepah, suh cari tmpt lain, brg jualan aku asyik x habis, aku mula down dan kurang promosi lg kt fb...
Then mcm2 hal lagi yg dlm masa yg sama aku stress...
Keje kt fon, tp x bg tgk fon.. Haa gitu lah...
Last2 aku request nk keje... .start aku dh mula keje tu lh terus slow down and until now aku dh x niaga on9 lg...
Ad buat tp x serius mcm dulu yg tiap waktu ngadap lptp, manage page, update brg, iklan sana sini...

Rindu, serius rindu zaman niaga on9 ni...
Untung sikit tp happy...

No comments:

Post a Comment

~I Love you~!!!



~bual jom~


~diariku yg sudah2~