Thursday, January 18, 2024

.:: Belajar Melepaskan ::.

BELAJAR MELEPASKAN


Benda ni memang penyakit keturunan family aku 🤣🤣🤣🤣🤣

Admit it 🤣🤣🤣🤣

Ad baik dn x baiknya juga...
Terlalu memegang sampai lupa siapa yg lebih berkuasa...
Terlalu memegang sampai lupa untuk bertawakkal kepadaNya...
Terlalu memegang juga boleh merosak akidah dalam senyap tanpa sedar...
Bahaya juga penyakit ni..
So kena cegah dan didik hati dr awal...

Apa yg berlaku sekeliling aku menjadi teladanlah...


Cerita dia,
Next session hafiz akan masuk darjah 1,
Pengalaman yg berbeza bagi aku dn anak aku...
Dunia dia akan jadi lebih besar dari sebelum ni..
Kawan lebih ramai, cikgu lebih ramai, kawasan belajar yg perlu di terokai lebih besar luas..
Pengalaman dia pn akan bertambah...

Yg menjadi kegalauan hati asalnya ialah aku takut anak aku di pengaruh benda² negatif...
Tapi kt rumah pn benda² negatif ni dh boleh masuk kan...
Kadang tu risau tanpa sebab...
Aku cuba kawal dan didik hati supaya lebih tawakkal sepertimana aku tawakkal dan berserah sepenuhnya penjagaan kandungan aku pd Allah masa aku ngandungkan Hani...

Aku cerita dgn a.ujg dn kak as...
A.ujg ckp 1 je
"Belajar utk melepaskan.. bukan selamanya anak dgn kita, sampai masa dia kena pergi dn keluar. Dia ada hidup dia sendiri.."

Kak as ckp pn 1 je,
"Mak jgn takut, nanti anak pn takut.. semua akan rasa mcm ida rasa skrg ni, tp yakin dgn anak, dia boleh, mak jgn risau..."

Diorg x ckp byk, tu je diorg ckp...
Knp aku ty a.ujg dgn kak as je?
Sbb aku tgk anak² diorg lebih independent...
Lebih berdikari, boleh di harap seawal usianya...

Nurin, nabil yg paling tua, dh ad lesen keta motor, dh boleh drive sana sini, dh boleh urus adik², urus rumah time mak ayah xde...
Nisa, naqib dh boleh urus diri, kalau di tinggal kt rumah, x lapar.. 
Dh boleh masak utk diri sendiri dn org lain...
Mursi, walau perangai agak manja dn sedikit x menyenangkan tapi dia tahu beradab dn melayan org lain...


Beberapa kali aku pergi rumah a.ujg aku, 
Aku byk belajar... 
Sungguh aku masih perlu byk giler belajar...

Belajar utk melepaskan bermakna brlajar dn didik hati utk lebih tawakkal...
In Shaa Allah anak aku Allah jaga dgn baik sebab Allah lah sebaik-baik penjaga... 

Aamiiinnnn

No comments:

Post a Comment

~I Love you~!!!



~bual jom~


~diariku yg sudah2~