Monday, April 23, 2018

.:: HAFIZ AL-PASIRRISI BIN UMAR ABDULLAH AL-PASIRRISI ::.

8 Mei 2017 
Appointment doc for repeat scan.. sebelum tu dah scan byk kali sebab suspcect baby besar, tapi utk kepastian sebelum kelahiran, aku di suruh untuk scan sekali lagi di KK Kempas utk confirmation dr doc KK.. 
So, as always, pagi2 dh tercongok kt depan pintu KK beratur dgn geng2 yg lain untuk appointment hari tu... 
tunggu punya tunggu, sampailah masa untuk aku berjumpa dengan doc..
sememangnya setiap kali scan, aku berasa sangat teruja dan ternanti-nanti.. yelah kan, budak dalam perut, bukan kita tahu pun apa dia buat kt dalam tu.. sihat ke idok kan.... 
so, sesi scan adalah sesi yg sgt aku nantikan...
doc pun scan.. tapi kali ni lain macam sikit.. tak tahu kenapa doc duk godeh perut aku macam hape... malu jugak rasanya... 
tapi time tu dh terdetik dalam hati ni, "macam ad yg x kena je" 
btw, masa tu dh 39w nk masuk 40w.. mcm2 perasaan melanda sebabnya muka doc semakin serius tgk skrin scanner tu... 
at the end, doc pun bersuara..

doc : you punya air ketuban ni kurang.. kt sini dia tunjuk 8 shj.. kalau I, I x senang air ketuban just 8.. ad doc still boleh accept lg tp kalau I, I akan hantar patient terus ke bilik saringan cz with this condition. anything will happen to your baby.. actually, it still save but for me, emm I x senang lah... before this you ada rasa leaking ke or ou ad rasa air keluar ke? ada x?
aku : 4 hari lepas sy ada rasa pelik... tmpt sy duduk husband kata basah mcm sy kencing, tp bila sy cek, underwear dan kain, x basah mcm tmpt sy duduk... dn tmpt duduk tu pn x basah sgt cuma rasa sejuk je... 
doc : ok xpe, its normal... air ketuban kurang boleh jadi dr byk punca... uri dh longgar, x lekat lg pun boleh jd air ketuban kurang.. you dh 39w kan.. so, its normal.. but I still x senang dgn 8 ni.. so, I akan buat surat utk you refer to hsa di bilik saringan.. you pergi sekarang ok... 

lepas keluar dari bilik doc, terus habaq kt abg, time tu gak terus ke hsa.. 
sampai di bilik saringan, tunggu turn lagi... 
sampai turn, doc cek bwh.. pa lagi, seluklah weeeyyyhhh... ermmm.. tahan je lah.. 
tp kali ni dia seluk tu, rasa sakitnya, Allah...! tuhan je yg tahu, sakit sgt.. sebelum ni pernah kena tp x lah sesakit ni... then scan lg... last2, doc ckp,

doc : warded, jln dh buka 1cm.. ok.. tunggu luar nnt nurse proceed.. 

terdiam aku.. tp dlm hati tu, "waahhh, dah tiba masanya utk aku lihat ank aku... x sabar rasa nk bersalin"
dengan muka happy, aku keluar gtw kt abg yg jln dh buka 1cm dan aku kena warded... 

9 Mei 2017
dah seharian aku kt ward, tp jalan still x buka lg... 
puas dah round satu ward ni, but still 2cm...
last cek pagi tadi... xpelah, sabar menanti.. sambl berzikir dalam hati dan x putus doa... 
dalam masa yg sama, hati ni gerun dan mulalah doa mcm2... 

10 mei 2017
pagi tu, jalan still 2cm lg.. doc decide masuk belon kt bawah..
start je masuk belon tu, maka mulalah saat kontraksi aku 5min sekali..
xyah ckplah sakitnye cmne... huhuhu... 
masuk belon jam 8 pg... kul10, rasa nk buang air kecik, x tahan sgt... sekali belon keluar dgn darah...
terus gtw nurse, belon dh keluar... 
nurse pun keluarkan belon, gtw jln dh buka 3cm and aku dh x rasa kontraksi lagi dr pg sampai ke petang.. cuma sesekali je..
petang jam 5 ptg, cek jalan lagi dgn doc... time ni dh buka 4cm.. doc terus kata, "puan, I pecahkn air ketuban you ye biar lg cepat jalan buka..".. "ok" 
jam 5ptg, air ketuban dipecahkan then terus tolak ke LR.. abg ad sekali... masa tu lah, last aku minum milo dan kurma utk tenaga nk bersalin... 
sampai LR 6.20pm, abg temankan aku.. ad kerusi lagi utk abg duk kt dalam... seronok rasa... 
maka mulalah nurse bg induce... dan start tu lah aku mula lg rasa kontraksi dr 10min sekali sampailah 5min skli.. dr kul 6.20 sampai kul8.45 mlm, aku x sedar masa berlalu begitu cepat skli rasanya... terdengar abg baca yasin di sebelah.. terasa kekuatan dr bacaan yasin abg tu menular dlm tubuh... 
waktu tu juga doc and nurse dtg cek jalan lg.. dh 5cm... berdebar juga tunggu ni... 
doc kata, "lg 4jam, kita cek lg, if still at 5, we proceed"

11 Mei 2017
jam 1pagi... doc and nurse dtg lagi utk cek jalan... 
"still at 5.. proceed czer now"
bila dgr perkataan CZER je, terus tekanan darah aku naik sampai 180... hamekaw...!
x pernah2 tau.. bila nurse check bp, doc terkejut giler bp aku naik sampai 180... 
doc: how????? serve!
nurse pun terus bg ubat darah tinggi kt aku... aku dh mula rasa pening... 
lps mkn ubt, rasa mengantuk sgt.. pelagi, tidur lg.... 
sedar2 je dh kul 3.45 pg... nurse kejut, then salinkn pakai baju operation... 
aku pandang abg sayu... 
kul4 masuk bilik ot... semuanya dh siap... masa tu x yah ckplah.. rasa mcm malaikat izrail dh tunggu kt dalam tu... 
dlm hati, "ya Allah, ampunkan dosa aku, permudahkanlah urusanku" dan aku terus berzikir lagi... 
mula cucuk ubat bius, aku rasa cm x percaya, ' betul ke nanti x rasa apa2?' 
ttbe kaki rasa kebas... aku bius separuh badan... 
apa yg diorg buat semua aku dengar dan aku rasa apa yg di buat kt perut aku cuma x sakit je... 
rasa di conteng2 kt perut tu.. berdebar2 tau, mcm tertanya-tanya, dh potong ke belum eak.. dah mula ke belum?
tapi masa tu aku x dpt nk fokus kt perut sbbnya, terasa sejuk melampau sampaikan aku menggeleng kepala dari mula peration sampailah ke sudah... 
tgh2 duk geleng2 tu, ttbe rasa kt perut ad org tolak perut aku, habis di godeh2, di tolak2, di goyang2.. tak lama lepas tu, terasa sesuatu yg berat terletak kt paha aku, berat :D.. hahaha... 
rupanya tu lah hero aku... ternanti-nanti juga suara pertamanya... 
dlm hati, "hai anak, kau telah selamat lahir di dunia ni nak.. mama akan cuba jadi malaikat terbaik utkmu"
maka dengarlah suaranya.. Allah, syahdu ku rasa... 
seorang nurse dtg di sebelah ku, sambil bawa hafiz kt aku, dia kata, "baby boy ye puan"
aku angguk dan nurse bg pipinya kt aku, aku kucup buat kali pertama... 
"ya Allah, aku dh ada anak dh"...
team ot pn meneruskan tugas mereka sehingga selesai.. 

siap tu, aku di bawa keluar.. sambil menunggu nurse dr ward datang, aku diletakkan di luar bilik ot sambil dimasukkan blower dlm selimut sbb aku ckp aku sjuk.. nurse pelik tgk aku geleng kepala x sudah... 

x lama tu, nurse lelaki and perempuan sorong aku sampai ke pintu... bila buka je pintu, aku nampak abg... 
ya Allah, aku hidup lagi, aku dapat tatap wajah suamiku lagi ya Allah... 
rasa syukur teramat sgt.. 1 perkara yg aku nk tahu sgt, mana anak aku? di NICU ke? 
sebab setahu aku kalau czer, bby kt sana... 
abg gtw, baby nurse dah bawa ke ward.. 
diorg pn tolak aku ke ward dgn abg skli.. sampai ward, aku di alihkan ke katil lain dan di salinkan dengan pakaian ward... bermulalah sesi berpantang aku... 

itulah kisah kelahiran HAFIZ AL-PASIRRISI yg tersemat di ingatanku... yang xkan aku lupakan sehingga akhir hayatku... pengalaman yg bermakna dalam hidupku.. melahirkan putera pertama kami yg comel dan bambam tu... :) 

sekarang hafiz dah nak masuk setahun umurnya, dah mcm2 dh bijaknya tu... hihihi... tp lom pandai jalan lagi... xpe, biarkan hafiz menikmati tumbesarannya dengan baik... 

MAMA SAYANG HAFIZ
ABI SAYANG HAFIZ
HAFIZ ANAK MAMA DENGAN ABI... 

No comments:

Post a Comment

~I Love you~!!!



~bual jom~


~diariku yg sudah2~