Friday, March 17, 2017

.:: CEMBURU ::.

Semua perempuan ada perasaan cemburu ni..
Takkan boleh lari punya..
Lagi2 dah jadi isteri...
Pada mulanya, sebelum kahwin, aku pk, perasaan ni boleh di kawal...
Adakalanya aku pk, ini hanya mainan emosi,
Mainan perasaan, bayangan negatif...
Prasangka buruk terhadap pasangan...
Tapi ternyata bila dah melaluinya,
Aku merasai, perasaan sebenar cemburu tu...

Lagi kuat sayangnya, lagi kuat cemburu tu dtg..
Malah adakalanya makin menjadi-jadi pula...
X cukup dgn tu, di hasut pula dgn bayangan imaginasi yg bukan2...
Di tambah lg dgn bisikan2 yg mencucuk hati bagi panas...
Dalam keadaan berbadan 2 cm aku ni,
Lagilah emosi selalu sgt x stabil...
Kadang ok, kdg x...
Bila nampak tu, api cemburu tu terus meluap...
Mcm nk meletop je rasanya...
Sakitnya hati, x tertahan.... 
Makin sarat, makin kuat emosi aku terganggu...

Kalau dulu, masa mula2 keje,
Aku tgk persekitaran abg mmg ramai cikgu perempuan...
Dari mula aku cuba set positif mind...
Tp terluah sikit pd kak lyn...
1 ayat yg aku ucapkan, sampai skrg aku igt...
"Xkisah, jgn jadi benda lain sudah"
Pada awal perkenalan, itu ayat kurang sopan...
Tp nasib baik dia faham perasaan aku...

Then, aku geram dan sakit hati dgn KF...
Sebab dia melampaui batas pergaulan...
Mcm post aku sebelum ni...
Itu satu perkara yg sgt menyakitkan hati..
Lps tu, Z...
Ye, cemburu sebab abg selalu cte dia masak itu ini...
Pada mulanya aku xnk bercakap dgn Z ni sbb hati aku sakit...
Tp, waktu tu, aku masih boleh kawal emosi dan perasaan aku...
Be positive...
Then, aku cuba lawan segala hasutan dan bisikan yg enth apa2...
Akhirnya, aku dpt juga duk borak dgn dia...
Bila abg cte dia masak itu ini, aku dh mula ok...
Walaupn kadang aku rasa rugi...
Yelah, aku ni x pandai masak...
Baru nk belajar...

But now, perasaan tu dtg lg...
Dtg dalam keadaan mendadak, sampai sesak rasanya dada aku ni...
X pernah2 aku rasa mcm ni...
Aku cuba utk think positive..
Tapi x boleh bila aku npk sendiri dr awal pg abg kt opis duk borak dgn dia sampai ptg...
Mulanya, aku pk, abg ada keje nk siapkan tu, biarlah dia nk wt keje...
Tp yg namanya IBLIS ni, xkan duduk diam selagi x marakkan api dalam hati...
Ye, aku tewasdgn hasutan si laknat ni pada kali ni...
Aku bermasam muka, mula xnk lyn abg...

Dalam masa yg sama, hati aku menangis
Sebab perasaan bencikan suami mula menular dlm hati aku...
Bersusah payah aku kenang semua jasa abg pd aku
Semua pengorbanan abg utk aku dan keluarga yg sedang di bina...
Aku cuba dan terus mencuba...
Tapi hasutan dan bisikan jahat ni dtg bertubi-tubi
Dan akhirnya aku tewas lagi...
Jatuh tersungkur...
Mencari kekuatan yg enth hilang ke mana...

Dengan mengharap abg cuba faham aku....
Tp silap aku...
Abg xkn faham selagi aku xluahkan..
Mcm mn aku nk luahkan?
Aku tkt luahan aku tu jd punca pergaduhan...
Sebab aku ni lw luah tgh hati panas,
Lidas lidah aku ni xkn dpt di kawal...
Paling menyakitkan, nada aku nanti boleh jd abg akan marah sgt...
So, jln  terbaik, aku diam...
Diam, pendam, telan, dan lupakan...
Memang itulah yg selalu aku buat....
Selagi mana perkara hanya dtg dr aku sahaja,
Better aku diam...
Selagi mana ianya hanya mainan perasaan ygaku dh tahu jawapannya,
Better aku diam...

Ini yg abah ajar pd aku..
Sebab aku ni mcm gunung berapi...
Pendam lava, sampai masa meletup,
Hancurkan sekelilingnya...
Abah ajar, kalau marah, diam...
Itu je...
2mlm aku x boleh tidur
3hari aku hilang selera makan
Ibaratkan aku menghukum diri sendiri...

Kandungan dah makin membesar..
Mana mungkin aku terlintas nak buat mcm sebelum ni yg terniat...
Gugurkan
Ye... aku pernah terniat mcm tu
Masa tu umur kandunga baru 3 bulan...
Stress perasaan, mainan emosi yg aku rasa,
Membuatkan perasaan benci pd suami menular dlm hati...
Sampaikan aku xnk anak ni...
Kejam sungguh aku waktu tu...
Hampir2 aku nk mkn nenas sebanyak mungkin...
Tp bila aku tenangkan hati, fikir dgn waras,
Aku sygkan anak ni...
Inilah penguat kasih syg aku dgn abg....

2malam aku bgn tahajud
Mohon kekuatan dari Ilahi...
Mohon lembutkan hati aku yg keras
Mohon pulihkan perasaan dan emosi aku
Mohon kesabaran dan kekuatan jiwa
Alhmdllh, berhasil...
Walau kdg bila aku dgr nama tu keluar dr mulut abg
Serta-merta hati aku pns,
At least, x mcm sebelum ni..
Meluap-luap rasanya...

Sebab apa aku cemburu sgt dgn dia?
Sebab dia cantik kot
Yelah aku tgh preggy ni,
Pakai apa pn serba serbi x kena, x padan...
Baju terjongkit kt depan,
Pakai tudung pn kdg senget2...
Terasa buruk sgt diri ni...
So bila npk abg borak dgn dia even pasal keje pn aku boleh cemburu menggila....
Walhal lw ikutkn, ini bukan aku ni...
Mmg aku ad rasa cemburu tu tp aku mampu kawal...
But lately, mmg susah...
Dgn perasaan ttbe nk ngs tiap mlm....
Menangis tanpa sebab!
Harapnya abg dpt sabar dgn perangai kerenah aku waktu sarat ni...
Aku xnk luah sbb aku xnk beratkan kepala dia...
Sbb tu kdg aku ngs pn senyap2...

Semoga emosi yg x stabil ni x mengganggu rumahtangga aku....
Aminnn...

No comments:

Post a Comment