Friday, November 25, 2022

pengharapan kekecewaan

Apa tujuan hidup?
Sembah Allah yg satu

Dalam hati tu memang kena bulat kerana Allah shj..
Walau sekelumit terdetik meletakkan harapan pd manusia, sungguh 1 kekecewaan yg besar akn menimpa di hati....

Tak kira siapa pn manusia itu di gelar..
Ibu, ayah, suami, isteri, kakak, abang, adik, anak
Siapa pun gelarannya...
Tiada wujud pengharapan yg membahagiakan pd manusia...
Hanya kekecewaan yg bakal menanti kalau seluruh harapan itu diletakkan padanya...

Percayalah, takkan pernah kita rasa kecewa bila kita berharap sepenuh hati pd Allah...
Menerima segala yg hadir itu dtg dr Allah..
Kurniaan dan nikmat serta ujian itu tanda kasih sayang Allah pd kita...
Kita takkan rasa sunyi bila hati ada Allah...
Kita takkan rasa kecewa bila hati ada Allah..
Kita takkan rasa hampa bila Allah sentiasa di hati...

Walau tiada yg syg,
Walau tiada yg peduli,
Walau tiada duit di tgn,
Walau tiada harta di dunia ini,
Tapi dlm hati ada Allah, 
Bahagia sentiasa mekar..
Senyuman melebar...

Sabarlah...
Kerana syurga itu bukan percuma..
Harus di bayar dgn ujian² yg mendekatkan diri pd Zat yg Esa.. 




Sungguhlah,
Aku rasa hidup keseorangan...
Ad suami mcm xde...
Aku pn x tahu apa function dia dlm hidup aku...
Terasa aku ni buat semak je kt mata dia...
Terasa aku ni menyusahkan dia dan membebankan dia..
Bkn aku je, aku dgn anak² aku....
Aku ckp salah, meluah salah...
Bila dia herdik luahan aku, fahamlah aku, aku luah salah tempat... 
Tak sepatutnya aku luah kt dia tp luah pd Allah...
Bila aku harapkan laki aku syg aku, 
Tp aku x rasa dia syg aku, dia xnk tgk aku, dia halau aku dgn kata, 'kau pergi! Semak depan mata aku..' 
Buat aku sedar, dia bukan tempat bergantung aku, bkn dia tmpt aku nk berkasih syg, dia x syg aku...


Byk benda buatkn aku xnk berckp dgn laki aku..
Biarlah dia je yg berckp, aku hy mendengar je...
Takut dh aku nk utarakan pendapat aku... 
Takut dh aku nk utarakan kehendak aku...
Walau ad aku mnx cincin, itu sekadar nk lepaskn hukum je... 
Dia x bagi pn xpe, x kisah pn..
Cukuplah cincin yg ad di tgn..
Ni pn rasa nk jual... 
Cincin nikah, gelang nikah, rasa nk jual..
Sbb terasa diri ni dh x layak jd isteri..


Dia selalu berseloroh nk kahwin lg...
Andai ditakdirkan aku bermadu, 
Biarlah dia hidup dgn bini baru, abaikn aku gantung x bertali pn lantaklah... 
Aku dh x rasa nk dia...
Sbb aku kecewa... 
Dia x pedulikan perasaan aku..
Aku di suruh diam seribu bahasa...
Aku di suruh taat tanpa kata...
Aku x berhak utk berperasaan marah, benci, sayang, rindu, cemburu...
Dia x suka... 
Dia nak aku jd patung dlm rumah...
Dia nk aku buat apa yg di minta tanpa ad perasaan... 
Taat bila di suruh walau aku x larat sungguh...
Aku xboleh suarakn aku penat...
Aku x boleh cakap nk rehat..
Nanti dia cemburu tgk aku bersenang-senang dgn anak².. 
Tempoh berpantang aku berehat dr kerja² biasa..
Dia cemburu sbb dia penat sorang..
Aku yg penat lelah lyn kerenah anak², dia x pk...
Dia kata aku selfish, pentingkn diri.. 
Dia? 
Keluar rumah tghri balik tgh mlm, aku ty sikit x jawab gi mana...
Aku tunggul ke dlm rumah ni? 
Ke aku ni dh jd bibik? 


Sedih, marah, aku xboleh ckp dgn dia....
Aku kena simpan sorang.. 
Anak² penghibur hati aku...
Tp kdg diorg jd tmpt sasaran aku utk lepaskan baran... Allahu... x layak aku jd mak....
Enth apa yg aku patut buat, aku pn x tahu...

Aku masak, sediakan mknn, di kata aku x ikhlas... 
Aku hidangkn mknn di kata mcm bg anjing mkn....
Baik betul hati ni kdg...
Terlalu mudah memaafkan...
Waktu bersama walau tiada rasa hy jlnkn tanggungjawab yg sekelumit... 
Mengiyakan segala rasa walau xde pn... 
Senyum sekadar menjaga hati.... 
Walau sebenarnya waktu itu yg aku harap ad sekelumit rasa syg, tp sikit pn x menyinggah... 
Terasa habis madu sepah di buang... 


Dulu, aku rasakan rugi siapa yg xdpt aku..
Tp skrg aku rasakan, rugi siapa yg dpt aku...
Aku bkn isteri yg baik...
Aku bkn ibu yg baik...

Hendak ku putuskan 
tp xnk aku menggegarkan arasy tuhan
Hendak ku leraikan
Tp xnk anak² aku sendirian
Pertahankan hati
Demi anak²
Pertahankan jiwa
Berlakon segalanya
Asal tiada yg cedera emosinya...


Isteri org lain, 
Boleh nk merajuk bagai dgn suami sendiri...
Tp suami aku,
Itulah perkara pertama yg dia larang aku buat...
'Xpayah nk merajuk, kau bukan princess dlm rumah ni..'

Yelah.. 
Aku bkn sape²... 
Apa guna aku minta perhatian dr dia 😞

No comments:

Post a Comment

~I Love you~!!!



~bual jom~


~diariku yg sudah2~