Sunday, March 21, 2010

~1st day experience in working~

20 mac 2010
tarikh 1st i in working..
wow!!! sungguh x sangka aku dh besar ek.. huhu..
ni betul2 hari pertama aku kerja kt sini..
alahh..keje bse2 jerk untuk pengalaman hidup..
at least t xde lah kekok bila aku dh msk alam pekerjaan.. kn3!!
betul3!! hahahaha...
aku jenis yang tepat pada masa.. kalau kata pukul 9.30
aku akn dtg 10 mnt lebih awal..
hari tu, aku dtg awal pukul 9.25, lmbt 5 mnt ckt..
sampai2 jerk, kedai belum bka..
aku nye tunggu nye tunggu nye tunggu
bulan x timbul2, hehehe.. xde lah..
aku nye sampai 30 mnt after tu, bru lah bos ( tuan nye kedai ) dtg..
die tu cikgu kt SMKP...
so aku pggl die ckgu jerk..
aku x tau nk wtpe, so aku tgk jelah die bka kedai, die kms2 brg tu..
x lma tu bru die suruh aku tlg die agkt2 brg n kms kt tmptnye..
aku pun buatlah...
after 10mnt, bru lah dak sekerja aku dtg..
die kerja kt situ dh 10 bln..
so, ckgu suruh aku byk belajar dgn die n ckgu suruh die ajr2 aku
selok belok kedai tu...
kt kedai tu byk brg2 jualn..
complete, dari keperluan diri, cthnye untuk bersih2,
perhiasan, brg2 untuk solat, kitab2 agama, al-quran, set g haji,
bju2 lelaki n perempuan complete, dari dlm hingga luar,
minyak wangi lelaki byk, minyak atar r yg byk..
lg, ad lagi, tudung2, selendang, kain ela, kain batik, brg2 hantaran pun ada tau..
dari segi kecantikan perempuan, mcm2...
dari celak mata, krim muka, bedak, syampoo, pencuci muka,
inai pun ada.. ah byk lah..
dan x ketinggalan, JAMU...
hahaha.. agk2 sape2 nk jamu o majun kuat aku leh bagi.. hehehe
brg2 HPA pun ada.. CNI pun ada gak..
dalam 1 hari tu, aku byk belajar wt keje..
mula dari datang nk wtpe, t ad customer nk wt pe..
sampai lah balik t nk wtpe.. mcm2 lah..
smlm, aku hampir2 nk kunci ckgu tu dlm kedai die sendiri..
lau aku wt, rsnye msk paper hari ni,
tuan kedai terkunci dlm kedai sendiri.. hahahaha...
dak sekerja aku nih, peramah gak org nye tapi die nih agk sosial r..
bygkn bf die jerk ad 31 org..
fuh!! byk ek.. aku x tau cm ne die jg bf2 die tuyh...
byk sungguh..
dlm 1 hari tu gak, die byk cye dgn aku mcm2 psl die, fmly die, bf2 die..
aku x ty pun...
die ada ty aku soalan cepu mas..
die ty aku ad bf x.. hahahaha..
aku jwb jerk ada... men tibai jerk nm sape2.. hahahaha...
dh tu, ni aku nk cte time solat lak..
ha ni lg best, tau x aku solat kt ne?
aku solat kt tempat simpan brg2 jenazah..
Allahu Akbar!!!
mang insaf aku r, bau bilik tu bau kapur barus..
dh lah aku x thn dgn bau kapur barus..
sampai sekarang ni aku masih terbau2 lagi tau baunye..
aduyai.. sebelum aku msk, dak tu bkakn kps dulu n aku msk after 10mnt
baru lah aku msk cz baunye dh kurang sikt..
tapi t nk solat lagi pun kne wt benda yg sama..
dak tu baru 1 hari dgn aku dh phm aku cm ne dgn bilik tu..
huh.. insaf2..
lg 1 kes nih..
aku x bpe tau sgt dgn harga brg dlm kedai tuyh..
pastu satu masa nih, dak sekerja aku nih nk g amk mknn kt kedai dpn tu..
tup2 ada customer dtg, aku pun lyn lah..
die minta inai rambut hitam sepeket, tapi aku x tahu harga sepeket bpe..
aku ty dgn akk tu, bse beli bpe, dh sudah muka die len jerk n senyum sinis..
aku pk mang aku kne tipu r jp lg nih..
die kata bse beli rm1..
aku bkn bodoh, xkn r sepekt tu rm1, tapi xkn aku nk ltk harga tinggi lak kan..
so, aku pun juallah dgn rm1, akk tu senyum jerk..
bile dak sekerja aku dh blik, aku cte dgn die pasal akk tu..
die kata "alamak cm ne ni???"
aku ckp,"xpe, gune duit aku ganti"
harga sebenar rm2.50 aku cuma tambah lg rm1.50 jerk..
alah xpe lah, xde hal pun rm1.50 jerk..
tapi terkurang 20 sen lah..huhu
cz aku x bw duit syiling byk...
t hari isnin, aku byr lah.. aku bkn nye lupe pun..
tu secret antara aku dgn dak tu jerk n korg yg bc nih...
sssssssshhhhhhhhttttttt!!!!!!!!!!!!
hehehehe...
tu lah pengalaman aku seharian dlm lingkungn 1st day in working..
agk kekok gak lah.. hope lps ni, aku makin ok dlm kerja..
amiinnn...

1 comment:

~I Love you~!!!



~bual jom~


~diariku yg sudah2~